Każdego roku tysiące Polaków otrzymuje diagnozę nowotworu. Dzięki dynamicznemu rozwojowi medycyny, współczesna onkologia oferuje coraz skuteczniejsze i bardziej precyzyjne metody leczenia. Kampania „Diagnoza: nowotwór – współczesna onkologia” ma na celu podniesienie świadomości społecznej na temat innowacyjnych rozwiązań w diagnostyce i terapii onkologicznej.

Kampania otrzymała liczne patronaty m.in. organizacji pacjentów i Polskiego Towarzystwa Onkologicznego.

Diagnoza - nowotwór - współczesna onkologia
L.p. Temat wykładu Prowadzący
1. Krajowa Sieć Onkologiczna (KSO)

„Krajowa Sieć Onkologiczna (KSO) dla przeciętnego Kowalskiego oznacza równy dostęp do diagnostyki i terapii w każdym miejscu w Polsce i – co więcej – rozsądne rozmieszczenie naszych pacjentów. Część leczenia będzie musiała być prowadzona w ośrodkach, które zapewniają kompleksowość terapii, ale część, np. standardowa chemioterapia, może być wykonywana bliżej miejsca zamieszkania pacjenta.”

LINK

Prof. dr hab. n. med. Piotr Rutkowski, Przewodniczący Zarządu Polskiego Towarzystwa Onkologicznego
2. Medycyna personalizowana

„Medycyna personalizowana (inaczej: medycyna precyzyjna) jest nowym podejściem do leczenia nowotworów. To owoc pogłębienia wiedzy na temat tego, czym jest nowotwór, jak się rozwija i co warunkuje jego groźne cechy: długowieczność komórek, ich wysoką aktywność biologiczną, zdolność do szybkiej propagacji i tworzenia przerzutów.”

LINK

Prof. dr hab. n. med. Joanna Chorostowska-Wynimko, Instytut Gruźlicy i Chorób Płuc w Warszawie, prezydent – elekt Europejskiego Towarzystwa Chorób Płuc
3. Diagnostyka genetyczna

„Nowoczesnych leków, wymagających zaawansowanych badań genetycznych, takich jak sekwencjonowanie nowej generacji (NGS), będzie potrzebować coraz większa grupa pacjentów. W tej chwili bardzo często sprawdzamy gen po genie, wykonując kilkukrotnie badania cząstkowe, by znaleźć mutację wywołującą chorobę. Postępowanie takie tylko z pozoru wydaje się tańsze, a dla pacjenta oznacza długi czas oczekiwania na wynik – czas, którego chory nie ma. Mam nadzieję, że w końcu wygra rozsądek, bo jeśli nie podejmiemy zdecydowanych działań tu i teraz, to obecny w Polsce kryzys w diagnostyce genetycznej chorób nowotworowych będzie się tylko pogłębiać.”

LINK

Elżbieta Markowska, Prezes Zarządu Fundacji Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych

Cele kampanii „Diagnoza: nowotwór – współczesna onkologia”

Celem kampanii jest edukacja społeczna oraz wsparcie działań na rzecz poprawy dostępności i jakości leczenia onkologicznego w Polsce. W ramach kampanii zostały poruszone m.in. następujące kwestie:

  • Krajowa Sieć Onkologiczna – zasady funkcjonowania oraz korzyści dla pacjentów.
  • Medycyna personalizowana – znaczenie indywidualnego podejścia do leczenia nowotworów i rola terapii celowanych.
  • Rak nerki – objawy, metody diagnostyki i nowoczesnych terapii.
  • Rak dróg żółciowych – wyzwania w diagnostyce i leczeniu nowotworów dróg żółciowych.
  • HPV – wpływ wirusa HPV na powstawanie nowotworów głowy i szyi.
  • Operacje robotyczne w onkologii – innowacyjne techniki chirurgiczne zwiększające precyzję i bezpieczeństwo zabiegów.
  • Pielęgnacja skórnych odczynów popromiennych – skuteczne metody łagodzenia skutków ubocznych radioterapii.
  • Lęk w chorobie nowotworowej – psychologiczne aspekty diagnozy i leczenia oraz wsparcie pacjentów w radzeniu sobie ze stresem.
  • i wiele innych…

Wszystkie materiały dostępne są na stronie WWW